خشکی واژن و درمان آن

ترشحات نرمال واژن

ترشحات نرمال واژن ناشی از عملکرد صحیح سلول‌های واژن و سرویکس است .تعادل هورمونی و میکروبی، خون‌رسانی کافی و عوامل بیوشیمیایی متعددی دراین خصوص نقش دارند.

🌸مهمترین علل خشکی واژن عبارتند از :

🌹 عفونت‌های قارچی یا سایر عفونت‌های واژن و سرویکس

🌹زخم دهانه رحم

🌹 اختلالات هورمونی نظیر تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک

🌹بیماری‌های خود ایمنی

🌹 بیماری‌های سیستمیک  نیز می‌توانند سبب ایجاد خشکی واژن بشوند.

🌹حساسیت‌های موضعی مانند حساسیت به لباس زیر جدید، شستشو با آب آلوده  حساسیت به کاندوم  می‌تواند فلور نرمال میکروبی  واژن را به هم بزند و سبب ایجاد خشکی واژن بشود.

🌹تحریک ناکافی  هنگام رابطه زناشویی  می‌تواند ترشحات ناکافی یا نامناسب ایجاد کند

🌹شایع‌ترین علت خشکی هورمونی به علت یائسگی است.

🌹 نبودن ترشحات نرمال واژن در یائسگی بعلت کمبود یا فقدان هورمون‌های زنانه است.

بررسی مرحله به مرحله ی درمان خشکی واژن بانوان در مطب دکتر نرگس تاج دینی:

مانند همیشه برای بیمارانم وقت کافی و مناسب می‌گذارم و شرح حال  دقیق وجامع می‌گیرم.

معاینه دقیق با اسپکولوم یکبار مصرف و معاینه تحت بزرگنمایی توسط ویدئوکولپوسکوپ مدگاین امریکایی (که به‌علت قیمت بالای دستگاه ،پزشکان نادری برای معاینه از آن استفاده می‌کنند)، انجام می‌دهم.

بیمار در تمام مراحل معاینه واژن و سرویکس خود رادر مونیتور می بیند و ضمن آگاهی از اناتومی بدن خود، با مشکلش آشنا شده و سیر درمان را کاملا متوجه می شود.

بررسی کامل دستگاه تناسلی، از نظر عفونت ،زخم‌، زگیل تناسلی ، کیست ، توده و …. انجام شده ودر صورت لزوم تست پاپ اسمیر یا تستهای تکمیلی دیگر  انجام‌ می شود.

رنگ واژن هم‌ از بابت خشکی واژن اطلاعات مفیدی میدهد و پزشک با تجربه میتواند از روی رنگ  کانال واژن میزان خشکی آن را تخمین بزند.

در ادامه ارزیابی خشکی واژن، معاینه سیستمیک و آزمایشهای هورمونی و بیوشیمیایی مخصوص درخواست میگردد.

براساس نتایج ارزیابی درمان مناسب انجام می‌شود.

ممکن است فرد یک یا چند مشکل داشته باشد که اورا مستعد ابتلا به خشکی وارن می کند.مثلا در زمینه ی یائسگی، دچار عفونت واژن هم شده باشد و خشکی تشدید پیدا کند.

بنابر‌این مانند همه قسمت‌های طب هرگز یک درمان ثابت و مشخص برای بیمار وجود ندارد و روش درمانی هرفرد متفاوت از دیگری است.

درمان خشکی واژن ناشی از یائسگی:

اگر خشکی واژن فقط به‌علت یائسگی باشد با درمان‌های زیر می‌توان آن را بهبود بخشید:

استفاده از کرم‌های واژینال:

۱-کرم‌های واژینال هورمونی:

درصورتی که فرد منع مصرفی ازبابت استفاده از این دارو نداشته باشد می‌تواند از این کرم استفاده نماید.

معمولا از کرم واژینال استروژن کنژوگه یک شب درمیان یک اپلیکاتور واژینال توصیه می‌شود ولی ممکن است براساس شرایط بدن فرد دوز مصرفی تغییر کند.

۲- کرم‌های واژینال غیر‌هورمونی:

کرم‌های واژینال دیگری مانند رینورم  یا ژلهای لوبریکانت نیز تاحدی مفید بوده پایه هورمونی ندارند و می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

میزان‌تاثیر کرم‌ها محدود وموضعی است.

سایر روشهای درمان خشکی واژن عبارتند از:

🌹تزریق اوشات

🌹لیزر واژینال

🌹آراف واژینال

🌹کلد پلاسما

🌹کربوکسی تراپی

🌹تزریقات جوانساز

🌹و…..

🌸روش من درمان ترکیبی از روش‌های فوق براساس دانشم نسبت به مکانیسم اثر هر کدام از این روش‌ها، پایداری روش براساس بافت فرد، هزینه‌ای که می‌تواند متقبل شود و اثر‌بخشی درمان است.