علل زخم دهانه رحم چیست؟

زخم دهانه رحم چیست؟

🌹زخم دهانه رحم یا سرویکس کنده شدن لایه اپی تلیوم به دنبال عفونت ،ضربه ،مشکلات عروقی و سایر بیماری‌ها از جمله سرطان سرویکس است.

🌹به دنبال این زخم، نفوذ میکرب‌ها و عوامل انکوژن یعنی سرطان‌زا بیشتر شده،حالت حمایتی سد سرویکس از بین می‌رود و امکان انتشار عفونت به قسمت‌های بالایی مثل رحم و تخمدان و لوله و حتی انتشار عفونت به لگن و خون وجود دارد.

علل زخم دهانه رحم با سرویکس ؟

💙شایعترین علت زخم دهانه رحم عفونت است. بنابراین اولین درمان برپایه درمان با آنتی بیوتیک است.

💙 مهمترین علت زخم دهانه رحم‌، سرطان است.

بنابراین زخم‌هایی که شکل غیر عادی دارند یا مدت طولانی طول کشیده اند یا مقاوم به درمان هستند، خطر سرطانی شدن یا سرطانی بودن دارند و باید حتما پاپ‌اسمیر و کولپوسکوپی – بیوپسی برای بیمار کنید.

درمورد دلایل انجام پاپ‌اسمیر و کولپوسکوپی به مقاله‌های مربوطه در این پیج رجوع کنید.

🌹درمان خودسرانه، درمان ناقص و ناکامل ،وجود میکرب‌هایی با علائم بالینی بسیار کم و….از علل زخم‌های عفونی دهانه رحم هستند.

🌹ورود برخی میکر‌ب‌ها حتی برای یک‌بار هم می‌تواند ایجاد بیماری نماید.

🌹شایعترین علائم زخم دهانه رحم درد زیر دل ،ترشحات چرکی، لکه بینی بین پریودها و یا بعداز نزدیکی و….

در برخورد با‌ بیمار مبتلا به زخم دهانه رحم پزشک چه کاری انجام می‌دهد ؟

🍀1-باتوجه به اینکه در اکثر موارد عامل میکروبی و عفونت طول کشیده یا بد درمان شده ، عامل ایجاد زخم‌ است، قدم‌اول دادن آنتی بیوتیک به بیمار است.

🍀 2- پزشک متخصص زنان، برای بیمار اسپکولوم میگذارد و با نورکافی معاینه دقیقی از واژن بیمار بعمل می‌آورد .

🍀3-  هنگام معاینه باید به تغییرات عروقی، تغییر رنگ زخم، لکوپلاکی، حاشیه زخم و عوامل دیگر دقت فراوان نمود.

روش خاص معاینه در مطب دکتر نرگس تاج دینی

🌺 درمطب من‌، دکتر نرگس تاج دینی، تمام معاینات بیماران به جای نور ضعیف چراغ معاینه از دستگاه ویدئو کولپوسکوپ مدگاین امریکایی برای معاینه استفاده می‌شود‌.

🍀 4- براساس نوع ترشحات و علائم همراه درمان آنتی بیوتیکی مناسب را برای بیمار می گذارد.

🍀 5- در دوره درمان، بهتراست فرد رابطه جنسی نداشته باشد.

🍀 6- داروهایی که فرد استفاده می‌کند شامل قرص و کپسول‌های آنتی بیوتیکی، کرم‌های واژینال ضد قارچ یا آنتی بیوتیک، و پروبیوتیک‌ها هستند.

🍀 7-حتما دوره درمان را کامل کنید.

🍀 8- درصورت بروز حساسیت یا هرعارضه ای به پزشک مراجعه کنید.

🍀 9- درپایان دوره درمان مجددا به پزشک مراجعه کنید تابهبود زخم مورد ارزیابی قرار گیرد.

در سیستم‌خاص معاینه مطب من، دکتر نرگس تاج دینی، که با کولپوسکوپ مدگاین امریکایی و تحت بزرگنمایی انجام‌ می‌شود، فرد با ملاحظه داخل واژن و سرویکس خود در مونیتور، از سیر بهبودی زخم ودرمان خود آگاه می‌شود.

🍀 10- در صورتی که سیر درمان مطلوب نباشد، ممکن است مجددا نیاز به درمان آنتی بیوتیکی یا کشت‌های تخصصی باشد.

🍀 11- پزشک با حوصله ی فراوان میبایست وقت کافی بگذارد از نحوه صحیح و کافی مصرف دارو توسط بیمار آگاه شود.

🍀 12- ندادن اطلاعات کافی به پزشک، یا ندادن شرح حال درست درمورد بیماریهای خود، داروهای مصرفی ، لایف استایل و سبک زندگی، روابط جنسی خود و همسرتان و…..سبب می‌شود که درمان به تاخیر بیفتد.

🍀 13-در صورتی که با درمان صحیح و کافی ، زخم خوب نشده باشد، میبایست اچ پی وی تایپینگ انجام شود و پاپ‌اسمیر تکرار گردد.

🍀 14-درصورتی که بدشکلی سرویکس، عفونت مزمن مقاوم به درمان، زحم مزمن مقاوم به درمان ، خونریزی بعد از نزدیکی وجود داشته باشد یا نمای ظاهری سرویکس یا دهانه رحم ازنظر پزشک غیر عادی باشد، وجود HPV پرخطر و….لازم است که برای بیمار کولپوسکوپی بیوپسی انجام‌ شود.

🍀 15 -درمانهای تکمیلی با توجه به جواب کولپوسکوپی بیوپسی انجام‌ می‌شود.

🍀 16- درصورتیکه در زخم مزمن سرویکس جواب کولپوسکوپی خوب باشد و شک به ضایعات سرطانی و پیش سرطانی وجود نداشته باشد، در بیشتر مواقع می‌توان بیمار راتحت نظر گرفت، فریز یا کرایو، پلکسر یا هات پلاسما و… از سایر گزینه‌های درمانی هستند.

🍀 17- اصلاح تغذیه، لایف استایل، کاهش وز، درمان بیماری‌های زمینه‌ای مستعد کننده عفونت، تغییر سیستم ایمنی و …. از اصول درمان همه بیماری‌ها از جمله زخم دهانه رحم می‌باشد.