تست پاپ اسمیر

پیش نمایش محتوا

پاپ اسمیر چیست؟

شایعترین و مهمترین روش غربالگری سرطان دهانه رحم‌، پاپ‌اسمیر است.

🌹در این روش،نمونه سطحی از سلول‌های دهانه رحم گرفته میشود و با بررسی در آزمایشگاه تغییرات سلولی مختلف مشاهده می‌شود و میتوان سرطان دهانه رحم یا سرطان سرویکس را در مراحل اولیه تشخیص داد و درمان مناسب آن را انجام داد .تشخیص به موقع سرطان به حفظ جان انسان‌ها کمک می‌کند.

🌹با انجام تست پاپ اسمیر می‌توان به عفونتهای ناحیه سرویکس یا دهانه رحم‌ نیز پی برد.

🌹 پاپ اسمیر همچنین شاخصی از وضعیت هورمونی درسطح سلول های دهانه رحم نیز بدست می‌دهد.

 انواع تست پاپ اسمیر

پاپ‌اسمیر به دوروش

🌸کلاسیک یا قدیمی و

🌸روش جدید یا تعلیق درمایع انجام‌ می‌شود.

روش جدید موارد منفی کاذب کمتری دارد و دقیقتر است ولی هزینه بیشتری نسبت به روش کلاسیک دارد و تمامی آزمایشگاه‌ها تکنیک به‌دست آوردن سلول‌ها به این روش را ندارند.

 

نحوه انجام تست پاپ اسمیر

 1- بیمار روی تخت مخصوص معاینه زنان قرار میگیرد.اندام تحتانی برهنه است و توسط ملحفه ای پوشش داده می‌شود.

 2- وسیله مخصوص معاینه زنان به نام‌اسپکولوم داخل واژن قرارداده شره و واژن و سرویکس (دهانه رحم) ملاحظه می‌شود.

3- اگر ترشحات وجود داشته باشد میتوان با سواب پنبه ای ان را پاک کرد.

4- باید از سوراخ داخلی سرویکس و سلول‌های آن (اندوسرویکس) و سطح خارجی آن (اگزو سرویکس)نمونه گیری کرد و جهت پاتولوژی ارسال کرد.

5- در روش کلاسیک نمونه برداری توسط ابزاری چوبی یا پلاستیکی به نام‌اسپاچولا انجام میشود ، سلولها از اندوسرویکس و اگزوسرویکس با حرکات دایره ای شکل برداشته شده به روی سطح شیشه ای به نام‌لام‌منتقل شده و یک لایه شفاف روی آن کشیده شده توسط الکل یا فیکساتورهای مخصوصی فیکس می شود‌و سپس به ازمایشکاه منتقل می شود.

6- پاتولوژیست در آزمایشگاه لام را رنگ میکند و آن را بادقت زیر میکروسکوپ نگاه میکند و از نظر سلولهای سرطانی یا پیش سرطانی مورد ارزیابی قرار میدهد.

🌸در روش تعلیق در مایع نمونه به همین ترتیب توسط برسهای مخصوص نمونه گیری گرفته شده به داخل مایع مخصوص منتقل میشودو به آزمایشگاه ارسال می گردد.

🌸مکان خشک شدن در هوا و خطاهای تکنیکی در هنگام‌تهیه لام از شایعترین علل منفی کاذب در روش کلاسیک است.

🌸در حال حاضر روش ارجح برای انجام پاپ اسمیر روش تعلیق درمایع است.

نکات مهم‌ هنگام انجام تست پاپ اسمیر:

بهترین روز انجام تست پاپ اسمیر بین روز ۸تا ۱۱ سیکل قاعدگی یعنی بلافاصله بعد از پریود است.

لازم است ۲۴ ساعت قبل از انجام‌ تست نزدیکی نداشته باشید .استفاده از کرم‌های واژینال ۴۸ ساعت قبل از انجا‌م تست و دوش واژینال تا۷۲ ساعت قبل از انجام تست ممنوع است و سبب اشتباه شدن جواب تست پاپ‌اسمیر می‌شود.

هنگام انجام تست پاپ‌اسمیر نباید خون یا کرم داخل واژن باشد واز ژل لوبریکانت نباید استفاده کرد.

بعداز گرفتن تست، نمونه باید سریع به محلول نگهداری منتقل شود، در جای خنک و مطمئن قرار داده شود و در اولین زمان به آزمایشگاه منتقل گردد.

ممکن است مقدار کمی خونریزی حین‌انجام‌ تست ایجاد شود که مشکلی نیست.خونریزی شدید مهم است و باید بررسی شود .

🌹 خونریزی هنگام‌ گرفتن تست پاپ اسمیر معمولا به دلیل وجود عفونت، زخم‌، پولیپ‌، خشکی واژن یا مواردی هم‌ سرطان‌های این منطقه است.

🌹  شایعترین‌علت خونریزی حین گرفتن تست پاپ اسمیر زخم‌ دهانه رحم است و اگر سلول‌های خونی زیادی وجود داشته باشند گرفتن تست به زمان دیگری و پس از درمان زخم و عفونت موکول می‌شود.

انجام تست پاپ اسمیر یا سلول شناسی دهانه رحم نیاز به بیحسی یا بیهوشی ندارد ، درد ندارد و در مطب یا کلینیک و توسط پزشک یا مامای با تجربه قابل انجام است.

اچ پی وی تایپینگ دهانه رحم به چه معنا است؟

به بررسی سلولهای دهانه رحم و انجام‌ تست آزمایشگاهی جهت بررسی وجود اچ پی وی ، تایپینگ‌اچ پی وی می‌گویند.

 این تست همزمان با تست پاپ اسمیر به روش تعلیق درمایع انجام‌میشود.یعنی پزشک یک‌نمونه می‌گیرد ولی از آزمایشگاه درخواست می‌کند تا دو آزمایش (پاپ‌اسمیر و تایپینگ) روی نمونه ارسالی انجام‌دهند.

به انجام‌همزمان پاپ‌اسمیر و اچ پی وی تایپینگ، کوتست گفته میشود که نقش بسیار مهمی در غربالگری و بررسی سرطان‌های دهانه رحم دارد.

چه کسانی باید تست پاپ اسمیر بدهند؟

🌸تمام‌خانمهای بالای بیست سال که از نظر جنسی فعال هستند و باکره نیستند باید سالی یکبار تست پاپ‌اسمیر بدهند. ⚘برای سن پایین تر از بیست و فواصل کمتر یابیشتر از یکسال ، قضاوت پزشک در انجام پاپ‌ اسمیر بسیار مهم‌است.

🌸انجام اچ پی وی تایپینگ به‌ عنوان‌تست غربالگری و چک اپ روتین در بانوان زیر ۲۵ سال توصیه نشده و نباید انجام گردد زیرا بسیاری از موارد ویروس خودبخود از بدن‌پاک‌ میشود و تشخیص اتفاقی سبب استرس بیمار و انجام‌پروسجیرهای اضافی و گاهی غیر ضروری میشود که بناچار پزشک میبایست انجام‌شود.

signature

دکتر نرگس تاج دینی با بیش از بیست سال سابقه طبابت در حیطه جراحی زنان، زایمان، نازایی و زیبایی زنان و با بهره گیری از دانش به روز و کارآمد در این حیطه، تمامی آنچه به بانوان مربوط است را در کلینیک تخصصی خود ارائه می کند.

دسته‌ها
نوشته های تازه