دستگاه آر اف واژینال و کاربرد آن

دستگاه آر اف واژینال چه دستگاهی است؟

دستگاه آر اف واژینال، لیزر نیست، بلکه دستگاهی می باشد که با امواج رادیوفرکوئنسی (امواج رادیویی) کار می کند و با دستگاه لیزر فرق دارد این دستگاه براساس اینکه در کدام‌منطقه استفاده شود پروب (سری مخصوص)و هندپیس های مختلفی دارد.از امواج رادیو فرکوئنسی برای جوانسازی چه درناحیه صورت و چه در ناحیه ی واژن میتوان‌ استفاده کرد.

امواج آن هم به سطح و هم به عمق لایه های بافت (چه صورت و چه واژن و کف لگن ) نفوذ کرده با تقویت فیبروبلاستهای درم و افزایش جریان خون منطقه و بهبود اکسیژن رسانی مشکلات بسیاری را درمان‌ و جوانسازی می کند . از امواج آر اف با فرکانس متفاوت جهت برش در جراحی ها (بویژه لابیاپلاستی ) نیز استفاده میشود و باعث میشود زمان عمل کوتاهتر و ظرافت کار بیشتر شود . امروزه از امواج برای اهداف درمانی و زیبایی استفاده ی فراوانی میشود.یکی از این امواج ، امواج رادیو فرکوئنسی هستند که کاربردهای فراوانی داشته و کاملا بی ضرر هستند.

آشنایی بیشتر با RF واژینال

نحوه عملکرد دستگاه آر اف به چه صورت است؟

امواج رادیویی این دستگاه و گرمای ناشی از آن خون رسانی را در بافت های واژن و لگن را افزایش می دهد. در نتیجه تغذیه و اکسیژن رسانی در این نواحی بهتر شده و کلاژن سازی بیشتری انجام می‌پذیرد. اثر مستقیم امواج رادیوفرکوئنسی بر سلول‌های فیبروبلاست که سلولها جوانساز هستند سبب ترمیم و ساخت کلاژن‌های جدید و تقویت دیواره واژن و رفع مشکلات واژینال در زنان می شوند.

ویژگی و عملکرد آراف واژینال

مزایای دستگاه جوانسازی واژن RF

بدون‌عارضه بودن سیستم رادیو فرکوئنسی استفاده از امواج رادیویی در درمان بیماریهاست.این امواج‌کاملا بدون خطر بوده و عارًه ای ایجاد نمی کنند. استفاده از دستگاه جوانسازی واژن یا آر اف یک روش درمان سرپایی و بدون جراحی برای رفع بسیاری از مشکلات دستگاه تناسلی زنان محسوب می شود.محدودیت سنی وجود ندارد و بخصوص برای افراد یائسه بسیار مفید است.

طول جلسات کوتاه است و زمان زیادی نمیبرد. 20 تا 30 دقیقه برای هر جلسه کافی استدرمان با ماندگاری طولانی نسبت به ستیر روشها ماندگاری طولانی تری دارد .استفاده از سیستم‌آر اف rf بدون درد، خونریزی، برش و ایجاد اسکار است.جوانسازی و درمانها در سیستم‌آر اف rf بدون نیاز به بخیه انجام می شود .درمان‌های مختلف با آر اف rf واژینال نیاز به بیهوشی و بستری ندارد. می‌توانید بدون نیاز به بستری شدن، در مطب پزشک متخصص زنان، بیماری های واژینالی خود را با دستگاه rf درمان کنید. مسلما کیفیت و نتیجه درمانی به تجربه‌ی پزشک و روش درمانی که برای شما انتخاب می‌کند بستگی دارد.

تعداد نیاز به جلسات آر اف واژینال براساس عوامل مختلفی همچون سن، جنس، وضعیت هورمونی، مشکل بیمار (گشادی ، خشکی ، مشکل ادراری و ….) متفاوت است.

کاربردهای رادیو فرکانسی یا RF واژینال

پزشک متخصص زنان از دستگاه آراف برای درمان مشکلات زیر استفاده می کنند که عبارتند از:

درمان خشکی و آتروفی (نازک شدن) واژن: rf واژینال در زنان یائسه یا شیرده به رفع علائم ناشی از نازکی دیواره واژن کمک می کند. این علائم شامل خارش و سوزش مداوم واژن، درد موقع نزدیکی و عدم روان کاری و لغزنده سازی طبیعی واژن است.

درمان مشکلات ادراری: از رادیوفرکوئنسی می توان برای درمان بی اختیاری ادرار که ناشی از خشکی در خانمهای یائسه یا ناشی از ضعف عضلات کف لگن می باشد، استفاده کرد.موارد شدید و همراه با سیستوسل و رکتوسل درمانهای دیگری دارند .

رفع عفونت های مقاوم به درمان: پزشک متخصص از دستگاه آراف برای درمان خانم هایی استفاده می کنند که مرتب دچار عفونت واژن یا عفونت های ادراری هستند و همچنین عفونت آنها با هیچ دارویی درمان نمی شود.

باید دقت نمود که به سایر علل ایجاد عفونتهای مکرر نظیر بیماریهای سیستمیک و ضعف ایمنی ، دیابت ، عفونتهای ویروسی مزمن بویژه HPV و ایدزو…، ضایعات سرطانی واژن و سرویکس دقت شده باشد ،آزمایشهای لازم داده شده باشد و پاپ اسمیر و کولپوسکوپی نیز انجام شده باشد و پس از اطمینان از نبودن بیماریهای مهم و خطرناک برای درمان عفونت مزمن مکرر از آر اف واژینال استفاده گردد تا از طریق بهبود جریان خون واژن و سرویکس و جوانسازی واژینال به درمان عفونت مزمن مکرر کمک نمایند .

درمان پرولاپس های خفیف: افتادگی اندام های لگنی همچون رحم، مثانه، واژن و… که جزئی باشد و با تقویت عضلات کف لگن برطرف شود، با دستگاه rf واژینال قابل درمان می باشد.
همانطور که میدانیم باید رویکرد همه جانبه در درمان گشادی واژن رامد نظر داشت و بسته به فرد درمان‌مناسب را انجام داد. در بسیاری از موارد لازم است از کامبینیشن تراپی استفاده کنیم‌ یعنی همراه کردن چند درمان با هم.یا درمان با ورزش و …..

تنگ کردن واژن: در زنانی که در سنین بالا و کاهش هورمونهای جنسی تخمدان یا بعلت اردواج و رابطه جنسی و زایمان و ….عضلات کانال واژن شان دچار شلی و سستی و گشادی شده است، پرتوهای آر اف باتحریک و تقویت فیبروبلاستهای لایه ی درم سبب کلاژن سازی و موجب ترمیم عضلات واژن، سفتی و جوانسازی واژن آنها می شود.

چنانچه درجه گشادی واژن زیاد نباشد و با مشکل کشیدگی عضلات واژن یا پارگی پرینه مواجه نباشید، و فرد سیستوسل و رکتوسل شدید نداشته باشد می توان با استفاده از دستگاه آر اف واژن، مشکل گشادی کانال واژن و نیز خروج باد از واژن را درمان کرد.

رفع مشکلات جنسی زنان با دستگاه RF : یکی از رایج ترین کاربردهای رادیو فرکوئنسی RF، استفاده از آن در درمان بیماری های جنسی زنان است که این موارد عبارتند از:

🌸دستگاه rf برای درمان واژینیسموس: زنانی که دچار عارضه واژینیسموس هستند و برایشان دخول موقع نزدیکی غیر ممکن است، با چند جلسه آر اف واژن توسط پزشک در درمان واژینیسموس می توانند واژینیسموس خود را درمان کنند.باید دانست تنها درمان واژینیسموس آر اف نمی باشد و باید فرد بررسی همه جانبه شده و بهترین درمان برای اوانجام پذیرد.(به مقاله رویکرد همه جانبه در درمان واژینیسموس در سایت خانم دکتر نرگس تاج دینی مراجعه کنید)

🌸درمان درد موقع نزدیکی یا دیس پارونی : خانم هایی که موقع نزدیکی دچار درد، خونریزی و یا لکه بینی می شوند، به مرور میل جنسی شان کاهش می یابد. با توجه به علت درد هنگام رابطه زناشویی، در صورتی که لازم باشد برای این خانم ها درمان با rf واژینال تجویز می شود.بدیهی است باید علل نزدیکی دردناک بررسی شود و ابتدا انها برطرف شده و سمس از امواج رادیوفرکوئنسی استفاده شود .

🌸رفع بی میلی جنسی: امواج آر اف با رفع خارش و سوزش واژن و رفع خشکی واژینال و دردهای لگنی که ناشی از بیماری های دستگاه تولید مثلی می باشد، و همچنین تحریک نقطه ی جی و کلیتوریس به افزایش حس جنسی و بهبود ارگاسم در زنان کمک شایانی می کند.

اقدامات لازم قبل و بعد از آر اف واژینال

جلسه ی قبل از استفاده از دستگاه آر اف، پزشک متخصص شمارا معاینه کرده تست پاپ اسمیر برایتان تجویز می‌کند. همچنین معاینات لگنی برای بررسی وجود زخم یا عفونت واژینالی صورت می گیرد. به علاوه اقدامات دیگری که برای آر اف لازم است خودتان انجام دهید:

1- آمادگی قبل از rf

چنانچه عفونت یا زخمی در واژن دارید، باید قبل از آر اف آنها را درمان کنید.همچنین رعایت نکات زیر قبل از آراف واژینال مهم است:

برنزه نکردن پوست ناحیه تناسلی قبل از آر اف
اپیلاسیون نکردن موهای زائد تا چند روز قبل از rf
استحمام قبل از مراجعه برای جلسات آر اف
همچنین باید موهای زائد ناحیه تناسلی تان را از روز قبل از انجام آر اف شیو کنید.

2- مراقبتهای بعد از rf

دوره نقاهت بعد از RF بسیار کوتاه است و همان روز می توانید به کارهای روزانه تان برگردید. اما باید تا مدتی مراقبت های زیر را برای گرفتن نتیجه بهتر انجام دهید که عبارتند از:

🌹بهداشت لباس زیر را رعایت کنید.

🌹در صورتی که پزشک دارویی برایتان تجویز کرده، به موقع آن را مصرف کنید.

🌹چنانچه احساس درد و سوزش می کنید از داروی مسکن تجویز شده یا کمپرس سرد استفاده کنید.

🌹تا چند روز باید از استخر، وان، سونا و جکوزی دوری کنید و در آب به هیچ عنوان نمانید.

🌹تا یک هفته از انجام کارهای سنگین و ورزش های سنگین و حرفه ای بپرهیزید.

🌹تا زمانی که احساس سوزش یا درد دارید، نباید از تامپون یا کاپ قاعدگی استفاده کنید و یا رابطه جنسی واژینال داشته باشید.

کاربردهای دیگر RF

نقش RF در جوانسازی پوست

🌹کلاژن ماده ای است که توسط سلولهای فیبروبلاست ساخته شده و باعث سفت شدن پوست وجوانسازی می شود.

🌹سیستم آر اف روشی غیر تهاجمی است که با توزیع یکنواخت امواج رادیو فرکوئنسی به ناحیه درم، تحریک فعالیت فیبروبلاستها را ایجاد کرده و سبب جوانسازی می‌شود.

🌹سیستم آر اف برای لیفتینگ، رفع چین و چروکهای صورت و اطراف چشم، رفع غبغب و محو خطوط اخم و خنده کاربرد دارد.

🌹حداقل سه جلسه برای شروع به تحریک فیبرو بلاستها و جوانسازی صورت لازم است.

🌹با این روش لیفتینگ با چهره ای کاملا طبیعی اتفاق می افتد، عارضه ی خاصی ندارد و به انجام مراقبت ویژه ای نیازمند نیست.

لیفتینگ طبیعی صورت با RF

خیلی ها دوست دارن جوانسازی و لیفتینگ صورتشون به شکل طبیعی باشه
یا دوست ندارن تزریق داشته باشن و پوستشون زخمی بشه .این دستگاه که با سیستم‌ آر اف یا رادیو فرکوئنسی کار می کنه مناسب این افراد هست.دستگاه ایتالیایی است و مورد تایید FDA با کارایی بسیار بالا.در هر جلسه علاوه بر آر اف ، اسکراب صورت ، ماساژ لیفتینگ و ماسک گذاری هم انجام میشه تا بهترین نتایج بدست بیاد .تمام کرمها و مواد مصرفی ایتالیایی هستند.

موارد استفاده آر اف در زیبایی صورت:

🌸رفع افتادگی و چروک صورت

🌸پچینهای پنجه کلاغی اطراف صورت

🌸رفع تیرگی دور چشم

🌸رفع خط اخم و خنده

🌸رفع غبغب

جوانسازی و رفع چین و چروک با سیستم RF

یکی از روشهای بسیار خوب برای رفع چین و چروک پوست، افتادگی و خشکی پوست صورت
استفاده از سیستم‌RF یا رادیو فرکوئنسی است. استفاده ازسیستم آر اف در جوانسازی واژینال هم کاربرد دارد و نتایج بسبار خوبی را شاهد بوده ایم. این روش بدون درد است. هیچگونه آسیب پوستی یا قرمزی پس از آن وجود ندارد.
معمولا به پنج جلسه آر اف و لیفتینگ به فاصله یک هفته نیاز هست.این دستگاه RF و کرمها و مواد مصرفی ایتالیایی هستند . انتخاب روش درمانی برای هر شخص براساس شرایط پوست و سن و…انتخاب می شود و ممکن است از درمان های ترکیبی نیز استفاده کنیم.

لیفتینگ صورت توسط دکتر تاج دینی با RF (سیستم ایتالیایی) در مطب

برای بهترین نتیجه گیری از خواص لیفتینگ سیستم آر اف ، حتما ماساژ و اسکراب صورت و ماسک گذاری انجام میدم.
دستگاه ها و تمام کرمها ایتالیایی هستند.

اصلا آر اف صورت نکنید اگر:

🌸عجله دارید که در یک جلسه سریعا نتیجه بگیرید و سی سال جوان شوید .

🌸قیافه ی مصنوعی و غیر عادی را به جوانسازی طبیعی ترجیح می دهید.

🌸روشهای تهاجمی را بیشتر دوست دارید.

🌸ترجیح میدهید هزینه زیادی خرج کنید.

چه کسانی نباید از دستگاه RF واژن استفاده کنند؟

استفاده از آراف واژن برای همه خانم ها و در هر شرایطی امکانپذیر نیست. در موارد زیر نمی توانید از این روش برای درمان مشکلات متنوع خود استفاده کنید که شامل:

🌹چنانچه باردار باشید.

🌹اگر دستگاه Pacemaker قلب یا پروتزهای فلزی در بدن تان دارید.

🌹اگر از IUD برای جلوگیری از بارداری استفاده می کنید.

🌹چنانچه بیماری های خود ایمنی همچون لوپوس و روماتیسم مفصلی، روماتیسم قلبی و… دارید.

🌹اگر در دوران قاعدگی هستید.

🌹اگر عفونت یا زخمی در واژن دارید یا زگیل تناسلی تان فعال است، نمی توانید تا قبل از درمان آنها، از آراف واژینال استفاده کنید

مراحل درمان جامع و همه جانبه قبل از استفاده از دستگاه اراف واژینال در مطب دکتر تاج دینی:

1. گرفتن شرح حال دقیق و کامل
  2. بررسی سابقه ی بیماریهای فردی و خانوادگی
  3. مصرف داروها
  4. عادات و حساسیت ها
  5. گرفتن شرح حال مرتبط با دستگاه تناسلی
  6. تعداد بارداری ها
  7. وضعیت پریود
  8. سابقه ی پریود دردناک و سندرم قبل از قاعدگی
  9. سابقه عفونت زنان ، جراحی های زنان
  10. پر کردن پرسشنامه‌ی مخصوص سکس تراپی و توضیح درمورد وضعیت طی مراحل چهار گانه‌ی سکس و …
  11. معاینه ی سیستمیک بیمار براساس نکات مثبت موجود در شرح حال
  12. معاینه ی واژینال دقیق با دستگاه ویدئو کولپوسکوپ‌ مدگاین امریکایی و تحت بزرگنمایی و آموزش همزمان بیمار
  13. انجام تست پاپ اسمیر به روش جدید تعلیق در مایع
  14. بررسی علل بوجود اورنده ی مورد شکایت بیمار ودرمان مناسب انها درصورت عفونت یا زخم بررسی و درمان آنها
  15. طراحی پروتکل درمانی و اجرای آن

پروتکل درمانی فقط اجرای یک طرح درمان نیست و ازفردی به فرد دیگر متفاوت می کند.

در محیطی آرام و صمیمی وقت مناسب و کافی برای ارزیابی موارد فوق گذاشته می‌شود تا بهترین طرح درمانی برای شما ارائه گردد.

عوارض دستگاه آر اف واژینال

به این دلیل که امواج دستگاه آر اف واژن از نوع رادیویی می باشد، هیچ ضرری برای بدن انسان‌ها ندارند. بعد از درمان با این روش، بندرت ممکن است عوارض زیر را تجربه می‌کنند که مهم‌نبوده بعد از چند روز به‌صورت کامل برطرف می‌شوند این موارد عبارتند از:

🌸 احساس سوزش یا خارش به دلیل گرمای دستگاه آر اف

🌸 التهاب و قرمزی

🌸 تورم

🌸درد خفیف

همانطور که گفتیم این عوارض بسیار نادر بوده و براحتی ازبین میروند.

نکته بسیار مهم این است که بعد از هر جلسه آر اف نیازی نیست داروی خاصی مصرف کنید. مگر اینکه برای خوب شدن سریع‌تر بعضی از عوارض، پزشک برایتان پماد خاصی همچون کرم‌های ترمیم کننده تجویز کند.تجربه و مهارت و دقت پزشک‌ از عواملی است که کمک می‌کند عوارض بسیار بسیار کمی را تجربه کنید.