یائسگی چیست

یائسگی چیست؛ چه علائمی دارد؟

پیش نمایش محتوا

یائسگی پایان زیبایی و زنانگی نیست! یائسگی دوره ای از زندگی یک خانم است که شرایط جدیدی را تجربه می کند. مسائل و مشکلاتی در این دوره وجود دارد که در طب جدید به راحتی قابل حل می باشد. یائسگی به معنای پایان رابطه جنسی و لذت جنسی نیست! مسائلی مانند خشکی واژن، بی اختیاری های ادراری و مسائل جنسی به راحتی قابل درمان هستند. از روش های درمانی متعددی مثل لیزر واژینال، اوشات، rf و یا سایر تزریق ها کمک می گیریم تا مسائل و مشکلات ناحیه واژینال و همچین ناحیه پوستی کاملا برطرف شود در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

یائسگی چیست؟

قطع فعالیت تخمدانها و عدم امکان فرزندآوری یائسگی نامیده میشود، در یائسگی پریود ماهانه قطع می شود ولی هر قطع پریودی یائسگی نیست. گرگرفتگی، افزایش احتمال پوکی استخوان و بیماریهای قلبی عروقی از عوارض قطع هورمونهای تخمدان است. خشکی واژن، بی اختیاری ادراری ، مشکلات رابطه جنسی در یائسگی شایع است که تمامی این عوارض به خوبی قابل درمان هستند.

علائم و تغییرات فیزیکی یائسگی

  1. سردرد
  2. گر گرفتگی
  3. پستان: افتادگی و تخت شدن سینه و کوچک شدن تیپل
  4. دندان ها: شل شدن و مشکلات لثه
  5. مثانه: اختلالات نگهداری ادرار
  6. رحم: قطع قاعدگی، خشکی واژن
  7. قلب: افزایش خطر بیماری قلبی عروقی
  8. موها: نازکی و شکنندگی مو
  9. استخوان: کاهش تراکم و خطر شکستگی
  10. پوست: خشکی و افتادگی پوست

علائم یائسگی

گرگرفتگی چیست؟

  • گرگرفتگی یکی از عوارض سنین حوالی یائسگی است
  • گر گرفتگی احساس داغی یا گرمای شدید در صورت و بالاتنه است که همرا با آن می تواند تعریق در ناحیه شانه ها و پشت نیز اتفاق می افتد.
  • گر گرفتگی می تواند با دفعات،  شدت و ددت متفاوتی در افراد بروز کند. بعضی از خانم ها هرگز گرگرفتگی را تجربه نمی کنند.
  • برای درمان و کنترل گرگرفتگی حتما باید به پزشک  متخصص زنان مراجعه کنید.

درمان خشکی واژن در خانم های یائسه

استفاده از این روش در خانم های یائسه که دچار خشکی واژن شده اند و به دلیل افت هورمون ها، بی اختیاری ادراری پیدا کرده اند و ….  بسیار موثر است و نتایج بسیار خوبی را در پی خواهد داشت. بعضی از انواع خشکی واژن به درمان های هورمونی نیاز دارند و ممکن است تهیه این داروها از لحاظ تحریم ممکن نباشد و یا برای بعضی از خانم ها ممنوعیت دارویی وجود داشته باشد. این روش برای این افراد بسیار خوب است و نتایج خوبی را هم به دنبال خواهد داشت.

دونکته مهم مربوط به یائسگی

  1. خونریزی های حوالی یائسگی مهم هستند . به این خونریز ی ها اهمیت بدهیم و بی تفاوت از شون نگذریم .
  2. یائسگی پایان زیبایی و زنانگی نیست. روشهای درمانی مثل لیزر ، رادیوفرکوئنسی ، درمانهای دارویی و گیاهی ،تزریقات جوانسازی واژن ، ورزشهای کف لگن و …. با رفع خشکی واژن ، بهبود میل جسمی و تقویت ارگاسم زندگی جنسی بانوان را پس از یائسگی تداوم می بخشد .

خونریزی بعد از یائسگی چه اهمیتی دارد ؟

بعد از یائسگی تخمدانها فعالیت ندارند .بنابراین خونریزی می تواند نشانه ی فعالیت غیر عادی هورمونی در بدن باشد که میتواند عوارض زیادی داشته باشد. همچنین ضایعات پیش سرطانی و سرطان های دستگاه تناسلی بویژه دیواره داخلی رحم (اندومتر ) با علامت خونریزی های غیر عادی خودشان را نشان بدهند .. خشکی واژن هم می تواند از علل خونریزی بعد از یائسگی باشد ولی تشخیص و تمایز این علل فقط بعد از بررسی های دقیق توسط پزشک متخصص زنان مجرب امکان پذیر است .

آیا دارویی هست که یائسگی را عقب بیندازد؟

یکی از سوالات پر تکرار خانم ها ااین است: آیا دارویی هست که ما ب کمک آن بتوانیم یائسگی را به تاخیر بیندازیم؟

پاسخ منفی است، چنین دارویی وجود ندارد. اما اگر یائسگی اتفاق افتاد، هورمون درمانی کمک می کند که با تقلید از کار هورمون های تخمدان، پریود اتفاق بیفتد و عوارض ناخوشایند یائسگی نظیر پوکی استخوان، مشکلات قلبی عروقی، خشکی واژن و … درمان شوند و پریود هم وجود داشته باشد. البته که به طور یقین بارداری امکان ندارد.

مسئله هورمون درمانی بسیار مفصل است و بایدها و نبایدهای خودش را دارد.

signature

دکتر نرگس تاج دینی با بیش از بیست سال سابقه طبابت در حیطه جراحی زنان، زایمان، نازایی و زیبایی زنان و با بهره گیری از دانش به روز و کارآمد در این حیطه، تمامی آنچه به بانوان مربوط است را در کلینیک تخصصی خود ارائه می کند.

دسته‌ها
نوشته های تازه