مراقبت بعد از زایمان

مراقبت های بعد از زایمان طبیعی

پیش نمایش محتوا

آگاهی از مراقبت‌های بعد از زایمان به شما کمک می‌کند تا سلامت خود را ارتقا داده و هرچه سریع‌تر قوای خود را به دست آورید. در این مقاله نکاتی درباره مراقبت‌های جسمانی و روانی بعد از زایمان طبیعی صحبت خواهیم کرد.

مراقبت های پس از زایمان طبیعی

مراقبت ‌های بعد از زایمان طبیعی به اندازه مراقبت ‌های پیش از زایمان اهمیت دارند. چرا که اکنون دیگر فرزندتان به دنیا آمده و شما به عنوان والد، مسئولیت نگهداری از او را نیز برعهده دارید. سلامت شما تضمینی برای مراقبت با کیفیت از نوزادتان است. مراقبت‌ های پس از زایمان طبیعی از دو منظر جسمانی و روانی، مورد توجه متخصصان است.

درست است که مراقبت‌ های پس از زایمان طبیعی به اندازه زایمان سزارین نیست اما باز هم نمی‌توان از تغییرات و نیازهای این دوره به سادگی عبور کرد.  زایمان طبیعی، به دلیل اینکه بر اساس خلقت و طبیعت بدن زن شکل می گیرد، کمترین میزان مراقبت پس از زایمان را می‌طلبد. اما امروزه به دلیل شرایط متفاوت زندگی شهری، لازم است در برخی از زمینه ها، شرایطی را رعایت کنید:

تغذیه، خستگی و کاهش انرژی،انقباض های رحم، خونریزی های پس از زایمان، رابطه جنسی پس از زایمان، مراقبت از ناحیه پرینه و ورزش و تحرک

 

مراقبت بعد زایمان طبیعی

 

مراقبت‌هایی که باید در بیمارستان دریافت کنید

مواردی که تاکنون گفته شد به مراقبت‌های پس از ترخیص اشاره داشت. اما مواردی نیز هستند که قبل از ترخیص و در بیمارستان توسط پزشک و پرستاران باید مورد بررسی قرار بگیرند. از جمله مراقبت ‌های پس از زایمان طبیعی در بیمارستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  برقراری تماس پوستی بین مادر و نوزاد به خصوص در لحظات اولیه پس از تولد که در ایجاد پیوند عاطفی عمیق میان شما و فرزندتان تأثیر بسزایی دارد.
  • بررسی علائم حیاتی مادر هر ۶ ساعت یک بار که مواردی نظیر نحوه تنفس، ضربان قلب و فشار خون را در برمی گیرد.
  •  بررسی وضعیت تنفس، رنگ پوست و سفتی عضلات در نوزاد و هم چنین زیر نظر گرفتن علائم حیاتی کودک در ساعات اولیه پس از تولد
  •  ماساژ قسمت بالایی رحم توسط ماما در ساعات اولیه پس از زایمان؛ برای اطمینان یافتن از خروج جفت از رحم و پیشگیری از بروز عفونت های داخلی
  •  بررسی وضعیت میزان خونریزی مادر و معاینه واژن برای تشخیص وجود هماتوم
  • بررسی وضعیت سلامت مثانه و مجاری ادرار با چک کردن علائمی نظیر ناتوانی در رفتن به دستشویی یا سوزش ادرار
signature

دکتر نرگس تاج دینی با بیش از بیست سال سابقه طبابت در حیطه جراحی زنان، زایمان، نازایی و زیبایی زنان و با بهره گیری از دانش به روز و کارآمد در این حیطه، تمامی آنچه به بانوان مربوط است را در کلینیک تخصصی خود ارائه می کند.

دسته‌ها
نوشته های تازه