سرطان پستان

چرا سرطان پستان ایجاد می شود ؟

علت دقیق ایجاد سرطان پستان مانند بسیاری از سرطانهای دیگر کاملا شناخته شده نیست. سرطان‌پستان با هر علتی که بوجود آمده باشد با تشخیص به موقع ،درمان‌ مناسب دارد. معاینه‌ی ماهانه توسط خود فرد، معاینه توسط پزشک و ماموگرافی سالانه از۴۰ سال یک‌بار را جدی بگیرید!

ماموگرافی چیست؟

ماموگرافی اصلی ترین روش غربالگری و تشخیص زودرس سرطان پستان است. در این روش یک نوع عکسبرداری با اشعه X انجام می شود که نیاز به بستری و بیهوشی ندارد. برای تایید تشخیص توده های پستانی مشکوک از این روش استفاده می شود که همه خانمها از ۳۹ سالگی باید سالی یک‌بار ماموگرافی شوند

بهترین زمان معاینه سینه

نحوه معاینه پستان در منزل

علائم سرطان پستان

شایعترین علامت وجود توده بدون درد در پستان است. زخم‌، به تو کشیدگی، پوسته پوسته شدن نمای پوست پرتقالی، حالت چاله و چروک شدن پستان و نوک پستان از علائم شایع هستند .سایر علائم عبارتند از:

🌸 ترشحات خونی از پستان

🌸 بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل

علائم پوستی سرطان پستان

دوتا از علائم ظاهری سرطان پستان

علل ایجاد سرطان پستان

هنوز علت قطعی ثابت شده ای پیدا نشده است ولی همراهی این موارد با بروز سرطان پستان بیشتر دیده می شود.

🌹ژنتیک: کسانی که در خانواده خود فرد مبتلا به سرطان پستان داشته اند بیشتر از سایرین مبتلا شده اند ولی این به معنی انتقال قطعی این وراثت نیست.

🌹سابقه سرطان در پستان مقابل فرد را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد.

🌹جهش‌های ژنتیکی در فرد سبب می شود یک سلول سرطانی شده و توسط سیستم های حفاظتی بدن اصلاح عیب نگردد.

🌹اختلالات هورمونی فرد را در معرض خطر قرار می دهد.

🌹اولین پریود زیر 11 سال

🌹یائسه شدن بالای  52 سالگی

🌹نازایی

🌹اختلالات هورمونی مزمن و درمان نشده تخمدان

🌹چاقی و بزرگی پستان هم به علت هورمونی و هم به دلیل وجود بافت بیشتری از پستان فرد را در معرض خطر قرار می دهد و همچنین ممکن است کشف توده ها را توسط خود بیمار به تعویق بیندازد.

🌹تغذیه نامناسب

🌹سیگار الکل

🌹مسائل روحی روانی

🌹و…

نیز مطرح شده اند.

آیا پوشیدن سوتین باعث سرطان می شود؟

اگر غده سرطان چاقو بخورد پخش میشود؟

یکی از باورهایی که در بین مردم وجود دارد این است که اگر بیوپسی انجام شود باعث پخش شدن توده سرطانی می شود.

بیوپسی پستان یعنی چه؟

صفر تا صد سرطان پستان

از هر هفت خانم یک نفر به بیماری سرطان پستان مبتلا می شود.از زمانی که یک سلول شروع به سرطانی شدن می کند تا زمانی که با یک دست ورزیده قابل شناسایی باشد(به اندازه یک سانت رشد کرده باشد) حدود 5 سال طول می کشد.

هفت نکته ی سرطان‌ پستان

1. شایعترین سرطان خانمهاست.
  2. از هر ۷ خانم یک نفر به این سرطان‌مبتلا میشود.
  3. شایعترین علامت توده بدون درد است که معمولا توسط خود فرد کشف میشود.
  4. سایر علائم: زخم‌، به توکشیدگی پستان یا نوک‌ پستان، نمای پوست پرتقالی، تغییر شکل پستان، خونریزی از پستان، بزرگ شدن غدد زیر بغل
  5. مامو گرافی و سونوگرافی پستان از 40 سالگی هر سال باید انجام‌شود.
  6. از بیست سالگی هرماه در پایان پریود پستان خودرا معاینه کنید و هرسه ماه یکبار توسط پزشک معاینه شوید.
  7. سرطان‌های زنان با تشخیص زودرس ، درمان‌ مناسب دارند.

هفت باور غلط درمورد سرطان های زنان

باور غلط اول: سرطان به علت گناه بوجود می آید.

باور غلط دوم: بیوپسی و نمونه برداری سرطان را پخش می کند.

باور غلط سوم: ماموگرافی برای بدن اشعه دارد و مضر است.

باور غلط چهارم: علت خونریزی ام یائسگی است.

باور غلط پنجم: ما به طور ارثی، خونریزی غیر عادی داریم، پس مهم‌نیست.

باور غلط ششم: دکتر نمی روم، ممکن است بگوید بیماری …  وجود دارد.

باور غلط هفتم: سرطان درمان ندارد.

سوالات رایج

1. شایع ترین سرطان در خانم ها چیست؟ سرطان پستان
  2. میزان ابتلا به  سرطان سینه چقدر است؟ از هر 7خانم یک نفر به این سرطان مبتلا می شود.
  3. شایع ترین علامت  سرطان سینه چیست؟ شایع ترین علامت توده بدون درد است که معمولا توسط خود فرد کشف می شود.
  4. علائم دیگر این سرطان چیست؟  زخم، به توکشیدگی پستان یا نوک پستان، نمای پوست پرتقال،تغییر شکل پستان، خونریزی از پستان، بزرگ شدن غدد زیر بغل
  5. ماموگرافی و سونوگرافی پستان از چند سالگی  انجام شود؟ از 40 سالگی و سالی یک بار
  6.  از چه زمانی باید معاینه پستان راشروع کنیم؟ از بیست سالگی هر ماه در پایان پریود پستان خود را معاینه کنید و هر سه ماه یکبار توسط پزشک معاینه شوید.
  7. تشخیص زودرس این سرطان چه تاثیری در درمان آن دارد؟ سرطان‌های زنان با تشخیص زودرس درمان مناسب دارند.