مراقبت‌های بلوغ و کودکان

آنچه که باید دوران بلوغ بدانید

از نظر لغوی بلوغ يعني پختگي و به حد رشد وكمال رسيدن. بلوغ فرآيندی طبيعی است و طی آن تغييرات جسمي و روانی زنجيروار و متعاقب هم در نوجوان رخ می‌دهد كه هر دوی اين تغييرات لازمه تكامل و ثتبيت شخصيت وی می‌باشند. دوره نوجوانی را دوره تغيير و چالش ناميده‌اند. چون از طرفی خصوصيات  جسمی،  اخلاقی و روانی نوجوان درحال تغيير است و به رشد كامل خود نزديك می‌شود و ازطرف ديگر دراين دوره با مسايل و مشكلات مهمی روبرو می‌شود كه بايد مهارت برخورد با آنها را كسب كرده باشد. هرچند در مورد سن شروع و تكميل بلوغ اتفاق نظر وجود ندارد. بيشتر محققين سن بلوغ دردخترها را ۱۶-۹ سالگی و پسرها را ۱۷-۱۰ سالگی می‌دانند. دوره بلوغ آخرين  مرحله رشد و تربيت است وشناخت خصوصيات اين دوره‌ها ما را در تربيت جوانان و بزرگسالان فردا ياری می‌كند.

شروع مرحله بلوغ با يك سري تغييرات بيولوژيك همراه است. مراحل ايجاد اين تغييرات عبارتند از:

🌹جوانه زدن پستان‌ها

🌹جهش رشد

🌹رويش موهاي ناحيه زهار( ناحيه شرمگاهی)

🌹شروع نخستين عادت ماهانه

🌹رويش موي زير بغل

🌹 تكامل رشد رحم و واژن

🌹علاوه بر تغييرات فوق، ترشحات غدد جنسی در اين دوران باعث تغيير در ميزان فعاليت غدد چربی و عرق شده و باعث پيدايش جوش غرور و تغيير بوی بدن خواهد شد.

جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو وقت در کلینیک تخصصی دکتر تاج دینی، با ما در ارتباط باشید.

مراحل بلوغ در دختران

1. رشد سینه: این اولین نشانه قابل توجه بلوغ در دختران است. ساختارهای درونی پستان تحت تاثیر هورمون‌های استروژن و پروژسترون قرار می‌گیرند. سپس هورمون های رشد و گلوکوکورتیکوئیدها رشد شبکه را در پستان کامل می‌کنند, در حالی که بافت چربی و فیبری, پستان را بزرگ تر می‌کنند. توسعه پستان معمولاً در تمام سنین باروری انجام می شود. با این حال, تغییرات جزئی در هر سیکل قاعدگی رخ می دهد و سینه ها در دوران بارداری به طور چشمگیری تغییر می کنند.

2. رشد موی زائد: مو شروع به رشد و تکثیر در اطراف ناحیه حنجره و زیر بغل می‌کند. غدد عرق و چربی هم به ویژه در منطقه گواتر شکل می‌گیرند. آندروژن‌ها که دسته‌ای از هورمون‌های تستوسترون هستند، توسط تخمدان‌ها ترشح می شوند و موجب این تغییرات می شوند. این ترکیبات همچنین محرک جنسی در مردان و زنان را تحریک می کنند. زنان نسبت به مردان آندروژن نسبتاً کمی ترشح می‌کنند.

3. قاعدگی: اولین دوره قاعدگی, پایان بلوغ را نشان می دهد. میانگین سن قاعدگی در طی دهه گذشته در کشورهای غربی کاهش یافته است و در حال حاضر حدود 12 سال است. تصور می‌شود که این به خاطر بهبود تغذیه است. کسب اولین قاعدگی به این معنی نیست که یک دختر بارور می‌شود، چون اولین سیکل قاعدگی احتمالاً منجر به رهاسازی یک تخمک نمی شود (تخمک‌گذاری). تخمک‌گذاری به طور معمول در حدود یک سال پس از شروع قاعدگی رخ می‌دهد.

تغییرات روان شناختی در دوران بلوغ

در طول دوره بلوغ و بزرگسالی، جوانان از تفکر عینی به تفکر انتزاعی بزرگسالان دور می شوند.تفکر عینی زمانی رخ می‌دهد که اشیا باید «چیزها» یا « ایده هایی» برای حل مساله باشند. در مقابل تفکر انتزاعی توانایی استفاده از نمادهای درونی و یا تصاویر برای نشان دادن واقعیت است. بنابراین جوانان قادر به حرکت از تفکر به لحاظ نظری در مورد آینده، و ارزیابی پیامدهای چندگانه زمانی هستند که با یک مشکل مواجه هستند.

بلوغ زودرس: در مراحل اولیه بلوغ، تفکر عینی هنوز غالب است، اما مفاهیم اخلاقی اولیه شروع به ظاهر شدن می‌کنند. گرایش جنسی نیز ممکن است در این مرحله افزایش یابد.

بلوغ میانه: در بلوغ میانه، تفکر انتزاعی برجسته تر می شود. بسیاری از جوانان در این مرحله هنوز حس «شکست ناپذیری» شبیه به دوران کودکی را دارند. قانون هنوز به طور کلی به عنوان یک راهنمای به سمت راست شناخته می شود و اخلاق آن مورد سوال قرار نمی‌گیرد. ایدئولوژی ملتهب نیز ممکن است شروع به رشد کند، به‌ عنوان مثال به شکل دیدگاه‌های مذهبی یا سیاسی.

بلوغ دیر: بلوغ دیر رس، توسعه تفکر انتزاعی پیچیده و شناسایی تفاوت‌های بین قانون و اخلاق وجود دارد که منجر به پرسش از قانون و چهره‌های معتبر می شود. هویت شخصی نیز بیشتر توسعه می‌یابد.

زنبیل خرید