واحد تشخیص زودرس سرطان‌های زنان

سرطان رحم

سالانه هزاران مورد ابتلا به سرطان در ایران و میلیون ها مورد در جهان رخ می دهد که در صورت تشخیص به موقع و زودهنگام، درمان آنها آسان تر و امکان کنترل و بهبود کامل آنها بسیار زیاد است. دومین سرطان شایع و چهارمین عامل سرطانی منجر به مرگ در زنان، سرطان دهانه رحم یا سرطان سرویکس (گردن رحم) می باشد. سالیانه صدها هزار زن در سراسر جهان به این بیماری مبتلا می شوند.

رحم به دو قسمت کلی جسم و دهانه تقسیم می شود. جسم رحم شامل دیواره عضلانی و دیواره داخلی آن می باشد. تمامی این قسمت ها امکان رشد غیر عادی و تومورال را داشته ومیتوانند سرطانی شوند. سرطان دهانه رحم یا سرویکس شایعترین سرطان دستگاه تناسلی بانوان. ودومین سرطان شایع بانوان پس از سرطان پستان است. به علت در دسترس بودن سرویکس نسبت به سایر نواحی رحم وامکان انجام تست پاپ اسمیر و همچنین پیدا شدن ویروس HPV به عنوان عامل شناخته شده مرتبط با سرطان سرویکس ، اهمیت تشخیص زودرس این سرطان بیش از پیش معلوم میشود

سرطان

جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو وقت در کلینیک تخصصی دکتر تاج دینی، با ما در ارتباط باشید.

تفاوت غربالگری با تشخیص زود هنگام

معنای تشخیص زودهنگام این است که ما علائم هشداردهنده سرطان را بدانیم تا اگر این علائم را در خود پیدا کردیم به‌ سرعت به پایگاه سلامت یا مراکز درمانی مراجعه کنیم. این مراکز، در صورت مهم بودن علائم، فرد را برای اقدامات تشخیصی کامل‌تر به مراکز مجهزتر معرفی خواهند کرد. اما غربالگری به این معناست که در افرادی که هیچ علامت هشداردهنده‌ای برای سرطان ندارد، به دلیل شرایط جنسی (مثل سرطان پستان) یا سنی خاص (مثل سن بالای ۵۰ سال در سرطان پستان) در معرض سرطان هستند، اقدامات تشخیصی را انجام دهیم. غربالگری بخشی از برنامه تشخیص زودرس سرطان است و به معنی شناسایی بیماری احتمالی ناشناخته با استفاده از معاینه و آزمایش‌های ساده در افرادی است که هنوز علامتی از بیماری ندارند.

البته باید توجه داشت که در حال حاضر روش‌های غربالگری فقط برای بعضی سرطان‌ها انجام می‌شود، زیرا برای این‌که اقدامات غربالگری یک بیماری، در جمعیتی که هیچ علائمی ندارند انجام شود باید آن اقدام، شرایط خاصی داشته باشد. مثلاً غربالگری ارزان و ساده باشد، مقبولیت عمومی و حساسیت بالایی داشته باشد و درصورتی‌که بیماری با آن روش پیدا شد، باید درمان مناسبی برای او وجود داشته باشد که با آن، طول عمرش افزایش‌یافته یا دست‌کم، کیفیت زندگی‌اش بهتر شود. بنابراین فعلاً اقدامات غربالگری برای سرطان‌هایی مثل سرطان پستان، روده بزرگ و دهانه رحم پیشنهاد شده و انجام می‌شود.

چه علائمی باید ما را حساس کند؟

• خون ریزی غیر طبیعی از واژن
این علامت ممکن است نشانه بیماری‌های دیگر نیز باشد ولی به طور کلی به دلیل ایجاد توده‌های غیر طبیعی و پاره شدن مویرگ های اطراف آن خونریزی ایجاد می‌شود. این خون ریزی امکان دارد پس از رابطه جنسی، بین دوره‌های قاعدگی، پس از معاینات لگنی، پس از دوش واژینال و حتی پس از یائسگی اتفاق افتد.

ترشحات مکرر و غیرمعمولی از واژن
اگر ترشحات بی بو و دارای رنگی روشن بود طبیعی است ولی اگر ترشحات زیاد و به رنگ قهوه ای یا رنگ پریده باشند یا با خون مخلوط باشند غیر طبیعی خواهد بود.

• داشتن درد در هنگام برقراری رابطه جنسی
درد شدید در هنگام رابطه جنسی نشان می‌دهد سرطان به ناحیه تناسلی گسترش یافته است. البته امکان دارد این درد به دلیل سرطان نبوده و ممکن است بر اثر عفونت و بیماری‌های جنسی مانند STD باشد.

• احساس فشار و درد شدید در لگن
درد لگن در زنان به خصوص در زمان قاعدگی به دلیل چرخه طبیعی آن شایع است. ولی اگر در زمان غیر از قاعدگی و به صورت ناگهانی ایجاد شود یک هشدار برای سرطان سرویکس است و حتی نشان می‌دهد این بیماری در مراحل پیشرفته‌ای قرار دارد.

زنبیل خرید